Tips Penjagaan Kompang

Assalamualaikum... salam pembuka bicara dari hati yang tulus ikhlas...:face75: Iba ada sikit perkongsian mengenai Tips penjagaan kompang..

Dah baca entry sebelum ni? law belum, moh le Klik Sini... Ha!! setelah pandai pukul kompang dengan cara yg betul, so, mesti la kne pandai jugak jaga kompang ni...

kompang di buat dari kulit kambing ataupun lembu.. Bagi orang yg main kompang, kompang ni ibarat nyawa.... mcm 2 jugak la bagi orang yg main alat muzik yg lain.. haruslah di jaga dengan baik kan.. supaya bunyi yg keluar hasil dari pukulan tadi sedap di dengar..

Moh le kite terjah....:face71:


  • TAK BOLEH kene air...
    So, kene la berjaga2 dari kena air ataupun terkena air.. ini akan menyebabkan bunyi kompang x sedap...


  • TAK BOLEH terlalu terdedah dengan angin...


  • JANGAN main bawah Kipas...

So, law nak main dalam bilik, sila pastikan kipas angin mati ataupun perlahankan kipas angin daripada had laju 5 ke had laju 1.... mengelakkan daipada kompang lemau...


  • JEMUR kompang bawah cahaya matahari...
Kalau rajin jemur la selalu... Tp law kompang baru, xpayah pun xpe sebab law terlalu tegang, nak pukul kompang akan menyebabkan tangan korang sakit..

  • SIMPAN di tempat yang kering...:15: hahaha.. maksudnya tempat yang tidak terdedah dengan angin la...



Buat masa ni, itu aje la yg di britahu oleh senior2 Kompang ataupun lebih di kenali Otai-otai GT(gema tanjung)... nati law ada lagi, iba kongsikan erk....


p/s: jaga lah kompang sebaiknya.. ibarat menjaga nyawa korang...

ok... sekian...

:face15:

..Terima kasih sudi baca..