Adat dia lain, adat kita lain..

Assalamualaikum.... Salam dihulur untuk pembaca sekalian... Alhamdulillah dengan limpah kurniaNYA kita dapat bertemu kembali dalam blog.. Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran kerana apabila saya membuka mata subuh tadi, saya masih bernafas.. Lantas saya membaca doa bangun tidur.. Alhamdulillah ALLAH masih memberi peluang kepada saya untuk merasai nikmat yang paling besar iaitu nikmat bernafas...Alhamdulillah sekali lagi saya panjatkan kesyukuran, apabila saya membuka mata subuh tadi, saya masih melihat seisi keluarga saya... Satu lagi nikmat yang besar yang ALLAH telah beri pada saya.. Dan saya percaya, pasti bukan saya sahaja yang merasainya bahkan pembaca2 sekalian...

Muqaddimah yang sungguh panjang... Alhamdulillah saya masih diberi peluang untuk mencoret sesuatu di dalam blog ini.. Tajuk entry saya kali ini, " Adat dia lain, adat kita lain ".. Adat apa yang saya maksudkan? Adat ketika kenduri, adat berinai, adat perkahwinan? Tidak kisah lah anda sekalian nak berbahas adat-adat lain.. tetapi saya adat yang saya maksudkan, adat perkahwinan.. Seperti yang kita sudah maklum, Adat sesuatu kaum itu berbeza.. Adat orang banjar lain, adat orang jawa lain, adat orang melayu lain, adat orang cina lain dan seterusnya.. Saya bukan nak bercerita mengenai perbezaan adat... Tetapi saya nak bercerita apa yang telah saya lihat..

Pada tanggal  18 JUN saya telah bergerak pergi ke pahang.. seperti yang telah saya beritahu di facebook...
Lihat gambar di bawah dan saya bulatkan tarikh post 2... sebagai barang bukti saya pergi pada 18 JUN..



Gambar di atas mengatakan saya balik tempat kelahiran sayakan? memang saya balik tempat kelahiran saya pun... siap lalu depan rumah yang saya tinggal masa berumur 1-4 tahun ... Tujuan kami sekeluarga ke pahang sebenarnya untuk menghadiri majlis perkahwinan anak murid abah.. Rumah pengantin satu jalan dengan bekas rumah saya dulu..

Ketika kami sekeluarga sudah siap makan, kak fizah(anak murid abah @ pengantin perempuan ) suruh tunggu sekejap.. tunggu pengantin laki keluar dari rumah sebelah, rindu katanya nak sembang2 dengan abah... Maka kami pun tunggu la kt luar rumah sambil-sambil nk tengok pengantin laki keluar dari rumah sebelah.. Penganti laki tu orang sabah or serawak.. xpasti yang mana satu sabah or sarawak.. Keluarga pengantin laki pinjam rumah sebelah pengantin perempuan.. Kata pengantin permpuan @anak murid abah, pengantin laki xboleh jejak tanah.. tapi kami xfaham apa yang di maksudkannya maka kami hanya senyum je la..

gambar bersama kak fizah(pengantin perempuan@anak murid abah)


Sementara kami tengah tunggu, nampak pengantin laki dah nak keluar rumah.. tapi.... Alangkah peliknya saya, pengantin laki tadi tidak berjalan bahkan di kendong.. ala-ala raja yang naik tandu.. tapi xada tandunya.. Pengantin laki tadi di kendong oleh 2 orang laki yang agak besar badannya..


kami tunggu di tengah2 panas.. lihat.. brkerut muka orang belakang tu tahan panas..huhu



ala-ala naik tandu gitu...


Ahli-ahli keluarga pengantin perempuan masing-masing cakap, " adat orang sana la ni... xboleh jejak tanah..".. maka... baru lah saya faham apa yang dimaksudkan oleh pengantin perempuan tadi... Agak terkejut dan pelik saya lihat... Tapi seronok juga kerana lain dari yang lain.. SERU bak kata orang endon... huhuhu


yang ni, ble dah sampai untuk berjumpa pengantin perempuan baru jejak tanah..


Kalian jangan la pelik macam saya pulak ye... Saya memang pantang nampak benda yang lain dari yang biasa.. yang kelakar masa tengok pengantin laki dikendong, adik bongsu saya bisik2 dengan saya.. siap buat gaya berbisik lagi... dia cakap " pengantin laki dikendong tapi pengantin perempuan x ".. tergelak saya dengan gelagat dia...

lebih kurang cam ni la...



..Terima kasih sudi baca..