Pengebumian

 Assalamualaikum.... Salam dihulur untuk pembaca sekalian... Alhamdulillah bersyuur ke atas nikmat yang telah diberi kepada kita.. Alhamdulillah saya masih diberi peluang untuk berceloteh dalam blog ini.. Alhamdulillah saya masih di beri peluang untuk merasai nikmat bernafas di atas bumi ALLAH ini.. Terasa diri begitu kerdil sekali..


 Pagi-pagi begini saya telah update blog? sangat jarang terjadi.. Berdasarkan tajuk entry saya kali ini, "PENGEBUMIAN".. Sejujurnya saya sedih sekali pada hari ini... Lihat tajuk entry pun saya dah mula sebak...


credit to mr.google




 Pada tanggal 17 JUN 2011, jam 7.35 a.m, saya telah kebumikan sekor anak kucing yang baru dilahirkan.. kira-kira usia anak kucing tersebut berumur 5 hari.. Masih belum terbuka lagi matanya dan jalannya juga masih tidak stabil..


Pada jam 7.20 a.m, saya sedang sibuk memberi kucing-kucing peliharaan saya makan.. Selesai memberi kucing yang berada di dalam kandang belah bawah(anak dan ibu kucing), beralih pula kepada kucing yang berada di kandang belah atas(kucing yang baru melahirkan anak & kucing yang sedang sarat bunting).. ketika sedang khuyuk memberi makan, saya terlihat seekor sahaja anak kucing yang tidak menyusu ketika itu dan berada di kaki si ibu.. Saya pun berfikiran untuk mengalihkan si anak tadi ke badan ibunya, tetapi alangkah terkejutnya saya, anak kucing tersebut, sejuk badannya dan kaku...

 Air mata saya terus mengalir... Agak marah kepada si ibu kerana tidak menjaga dengan betul.. Sebenarnya kucing tersebut pertama kali melahirkan anak.. Saya pun mula membebel kepada si ibu kucing yang baru melahirkan anak, "TU LAH.. MUDA-MUDA LAGI DAH BUNTING.. BILA BERANAK XTAHU NAK JAGA.." itu yang saya cakap kepada kucing tersebut.. Kenapa saya cakap masih muda lagi?Sebab memang kucing tersebut masih muda.. Di ibaratkan kalau manusia  berumur 14-15 tahun.. Tidak ke terlalu muda?

 Lantas saya befikir, dah sampai ajal anak kucing itu mati.. Bercakap tentang mati, saya ada terbaca satu entry mengenai kematian " BICARA MATI", tajuk entry tersebut yang terdapat dalam blog KEMBARA CAHAYA.. Kalian boleh lah baca kandungan entry tersebut...

 Anak kucing yang mati tadi telah saya kebumikan di belakang bersebelahan kandang ayam...

anak kucing berusia 5 hari yang telah mati

tanah yang telah digali



sudah di masukkan dalam tanah
telah dikebumikan bersebelahan kandang ayam


P/s:: seeloknya bangkai kucing or bangkai binatang di tanam.. 



..Terima kasih sudi baca..