kenangan yang menerjah di kotak fikiran




assalamualaikum... salam di hulur untuk si pembaca.... pembuka bicara kata dari seoarng manusia yang kerdil, yang tidak lari dari membuat kesalahan.. semoga ALLAH memberkati kita semua.... Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran, masih di beri peluang dari Sang Pencipta untuk menulis bait2 kata yang tidak seberapa  ini...alhamdulillah untuk sahabat2 sekalian kerana masih di beri peluang untuk menziarahi blog saya yang tidak seberapa ini...

Terlihat saya akan gambar di atas, kenangan satu persatu menerjah ke dalam minda... kenangan bersama-sama adik-adik di SMK Mulong, kenangan bersama sahabat-sahabat... program TAMAR'11 di bawah anjuran kelab fasilitator.. tidak perlu rasanya untuk saya mengulas kembali mengenai program ini.. di sebabkan kelab fasilitator itu sendiri telah menulis dengan detailnya mengenai program ini... boleh lah klik SINI...

Dalam program TAMAR'11 ini, saya telah menjadi seorang fasilitator kepada 11 orang adik2 di SMK mulong, kelantan.. adik-adik bawah jagaan saya pelbagai peringkat umo dari form 1- form 6 atas... pelbagai ragam dan kerenah yang saya nampak... pada waktu saya mengenali mereka pada malam pertama di sana, saya berfikir, adakah boleh saya mengendalikan 11 orang adik-adik?? secara jujur saya memberitahu, inilah pengalaman pertama saya menjadi fasilitator dalam tempoh 3 hari 2 malam.. tempoh yang agak panjang bagi saya.. sebelum ini, menjadi fasilitator dalam program BAKSIS iaitu bakti siswa di kg to' uban, kelantan.. semasa menjadi fasilitator di program BAKSIS, hanya beberapa minit sahaja saya bersama adik-adik itu pun hanya 3 orang adik setiap orang fasilitator.. dapatkah sahabat-sahabat bayangkan bagaimana seorang yang mempunyai pengalaman yang cukup sedikit sebagai seorang fasilitator memegang 11 orang adik-adok yang pelbagai peringkat umur?

ahli kumpulan saya

pada awalnya, saya berasa cukup merendah diri dengan fasilitator yang lain.. ada seorang adik bawah jagaan saya, sata berasa seperti saya tidak boleh masuk dengannya, tidak boleh mendekatinya... tetapi adik ini boleh pula masuk dengan seorang fasilitator iaitu sahabat saya yang berasal dari kelantan juga.. saya bertanya dengan beliau, " macam mana kau boleh masuk dengan adik tu?" saya meluahkan apa yang saya rasa kepada beliau... saya memberitahunya, " nampak adik tu seperti budak wanted or budak bermasalah" sahabat saya pun berkata, " memang dia budak bermasalah.. tapi kau kalau nk masuk dengan dia, nk dekati dia, cakap slow-slow dengan dia.. menggunakan sehabis baik kelembuatan seperti seorang kakak kepada adiknya.."

Begitu rupanya.. saya pun cuba sehabis baik untuk mendekati adik itu.. alhamdulillah berhasil... tetapi, sejujurnya saya tidak boleh untuk memarahi adik-adik bawah jagaan saya, walaupun ada pilihan mereka dalam satu LDK yang boleh mendatangkan kemarahan, ketegasan, dan saya sebagai fasilitator harus marah dengan pilihan yang di lakukan... tetapi saya tidak boleh memarahi mereka walaupun saya terasa marah.. yang ada di dalam kotak fikiran saya, saya tidak boleh memarahi mereka kerana ini bukan cara yang terbaik untuk menasihati mereka, malahan andaikata saya memarahi mereka, pasti akan ada tanggapan buruk, maka saya ambil keputusan dengan menegur mereka sehabis lembut.. memang ada kumpulan lain yang menangis-nangis akibat di marahi kakak/abang fasilitator mereka dengan pilihan yang di buat... pada saya, walaupun mereka menangis sekarang, tidak bermakna mereka insaf.. bahkan mungkin mereka hanya insaf atau sesal pada waktu itu sahaja...

pada malam kedua di SMK Mulong, selepas tamatnya sesi pada hari itu, saya di datangi seorang adik di bawah jagaan saya.. kedatangan adik itu rupanya ingin meluahkan masalah yang melanda keluarganya.. saya sudi menjadi pendengar setia walaupun badan saya terlalu letih dan mata saya juga hampir-hampir tertutup.. tetapi saya gagahkan mata dan badan saya agar adik ini berasa selesa ingin mencurah rasa.. selepas mendengar kisah adik tersebut, tiba-tiba hati saya terdetik.. "jangan lah adik ini salah faham akan keperihatinan saya dan berfikir ingin mengambil saya sebagai kakak angkat.."

Tidak saya sangka... segala apa yang terlintas/terdetik di hati saya benar-benar terjadi.. akhirnya, adik tersebut meluahkan apa yang ingin di sampaikan..  adik tersebut memberi surat kepada saya... apa isi surat tersebut, tidak perlulah di tulis.. saya terkejut mendengar permintaan adik ini.. hati saya berkata-kata,"alahai dik... adik akak pun banyak kat rumah"..

Saya berkata kepada adik tersebut, "adik.. dalam agama islam, tiada istilah adik angkat or kakak angkat, or abang angkat or segala macam yang berangkat-angkat melainkan ibu bapa itu sendiri yang membela sejak dari kecil.." alhamdulillah.. adik tersebut mengerti...

Mungkin apa yang saya katakan kepada adik tersebut salah atau silap... tetapi kata-kata ini saya pinjam dari seorang kakak fasilitator kepada seorang adik fasilitatornya di dalam surat...

Nabi kita sendiri juga mempunyai anak angkat yang bernama zaid bin harithah.. sahabat-sahabat boleh lah melawati atau menerjah LINK ini...

alhamdulillah... habisnya program TAMAR'11 di SMK Mulong, minggu hadapannya saya bertolak pula ke SMK Hamzah 1, Machang, kelantan.. program QASEH'11 pula yang menanti.. insyaallah jika masih di beri peluang berceloteh, saya akan menulis mengenai program QASEH'11....
..Terima kasih sudi baca..

hobi baru.....

alhamdulillah..... assalamualaikum pembuka bicara.. salam di hulur buat pembaca sekalian.... alhamdulillah kita bertemu kembali dlm dunia blog... pernahkah kalian terfikir begitu bosan duduk d rumah ketika cuti yg amat panjang tnpa bekerja?? begitulah yg sy rasakan saat ni... tp kebosanan sy di isi dgn sesuatu yg bermanfaat... masa terluang sy jga begitu.. pantang nampak MJ... MJ?? ape 2 MJ?? ha!! MJ ialah singkatan bg mesin jahit..

saat2 kebosanan n masa terluang sy, sy isi ngn belajar menjahit.. mak sy cakap, sebelum menjahit baju kena mahirkan diri ngn mesin jahit.. so, mak sy perintahkan sy menjahit sarung bantal.. sy budak baru je belajar.. mula2 2 sy jahit senget2... tp dh lme2 ok la.. kena berusaha ye kwn2 sekalian walaupun hanya menjahit.. bukannya hanya pd pelajaran... jgn ingat menjahit ni kerja senang.. kalau 1st time pegang mesin jahit nk jahit baju, xkn jd baju 2.. nk potong baju pun ad cara tersendiri.. baju kurung cara dye lain, baju melayu lain, baju kurung moden lain... cara jahit pun berbeza2..

begitu juga la cara kita belajar.. masa kita berumur 5 tahun, baru nk merangkak2 kenal huruf, kenal nombor... betul x? tp kita tetap usaha nk kenal huruf, nk kenal nombor.. bile dh meningkat dewasa, dh masuk sekolah menengah, dh masuk kolej n sebagainya, cara kita belajar pun berbeza... kalau subjek mengira caranya mcm ni, kalau subjek menghafal caranya mcm ni... betul kan?

menjahit pun mcm 2 juga... mungkin ad org masih xkenal jarum jahit mesin jahit, cara pasang jarum mesin kt tempatnya, cara nk pasang benang.. kalau xbelajar memang xtahu... n mesti ad yg xtahu gunting kain? gunting khas untuk kain sahaja.. xboleh campur2 gunting kertas or apa2 je.. nanti xtajam gunting 2.. ble xtajam, kain yg d gunting 2 nanti x lawa n mungkin akan mengganggu saat2 pemotongan... cerita pasal gunting kain ni, sy teringat akan kawan sy.. dye xtahu ap i2 gunting kain.. kami yg ad d c2 yg membaca msg tersebut hanya mampu tergelak...

apa2 pun kita kena berusaha dan bersungguh2 dengan ap yg kita lakukan... jangan mudah putus asa... lg 1, apa2 yg kita lakukan mesti ada niat.. niat kita kerana ALLAH... xkira sama ada belajar atau menjahit... kita menjahit baju, n baju 2 untuk kita menutup aurat... ketika belajar jangan malu untuk bertanya.. walaupun hanya belajar memandu kereta atau belajar menjahit... xpasal2 sy ad hobi baru iaitu menjahit sarung bantal...

sarung bantal pertama saya


ni yg dh d masukkan bantal



sarung bantal jenis lain




srung bantal yg d terbalikkan.. sengetkn?? almaklumla budak baru belajar




yg ni plak bleh gantikan cekak rambut.. yg pertama dr sy..




bg sesiapa yg selalu kehilangan cekak rambut, bleh la gunakn ini sebagai ganti..





cara pakai... sy dh pakaikan dekat bear..







p/s :: usaha i2 tangga kejayaan.. d mana ada kemahuan d c2 ada jalan... yg penting niat kerana ALLAH.... cekak rambut 2 x d jual d pasaran... hanya dr  fasihah al-mujibah...^_^

..Terima kasih sudi baca..