syukur..........^_^

salam blogger sekalian.... now, nk crite something n serba sedikit membri pengajaran dlm hdup sy.... alkisah bermula.....bg kwn2 sy yg dh lme knl cm cik ainie or yana or kwn2 yg lain yg 1 sekolah ngn sy yg dh lme knl sy, btul x law sy ktedlu2 zman sekolah sy kurus?? hehehe... tp sy rsa mmg dlu sy rsa sy kurus.... tp skrg ble sy blik kg, mkck2, pkck2, spupu2 akn ckp cm ni... "eh!! dh bsar dh.", or "amboi!! mkin chat ye ko.." or "seronok ke kt klntan smpai bdn naik.."..... nmpk x yg dlu sy ni sbnrny kurus... hehehe.. kdg2 terpk "bsr sgt ke ak ni??".. actually dlu tme sekolah menengah, ak kecik.. mean "kecik" kt cni, xla cm acu atiq yg kcik molek ni... tp mksudny kurus la... hehehe...  dlu ak ni tme sekolah menengah, kurus... tme sekolah2 dlu2 kn, ad cuti penggal.....ble cti penggal habis, mle la org bertukar crte.. n rmi la kwn2 ak yg comel2 ni di tegur... "ko tembam la..." or "eh!! knp ko mkin tembam.." tp..... xad pun yg tgur ak cm 2 cz ak kurus.. huhuhu... so, terselitlah rasa jeles 2 ckit... huhuhu... start bdn ak naik tme form 5.. ak xpasan tp org yg mula pasan... lg2 ble ak kt klntan... ad je yg menegur... "jibah...size kte dh sme.."huhuhu... pengajarannya kt cni.....nmpk sgt la dlu2 ak xbersyukurkan?? so, sebagai hamba ALLAH kita haruslah bersyukur dgn nikmat yg d bg... jgn la ad rsa terselit jeles ke ap ke... bkn ap....ALLAH i2 lbih thu sgala2ny... mungkin ad hikmah yg kita sndri xthu or blum nmpk... tgk la ak skg... dlu kurus tp skg dh naik bdn... so, ad hikmah d cni... ALLAH nk mengajar ak supaya bersyukur... so, skrg ak bersyukur wlupun bdn ak bsar... tp ak sbnrnnya tgh berusaha nk kuruskn blik... tp xbermkna ak x bersyukur erk... ak ad sbb knp ak nk kurus blik... tp biarlah masa yg menentukan ak kurus or x.. n biarlah ak kurus nti mendpat keredhaan ALLAH.... ak kurus bkn sbb nk menunjuk... tp ak ad sbb yg munasabah.... sekiranya dengan izin ALLAH ak kurus, ak redha.... sekiranya ALLAH berkehendak lain, ak juga redha.. mungkin ad hikmah d sebalik sume ni...ibuku dlu sewaktu melahirkan ank yg ke 3 @ adik ak yg ke 3, beratny 56kg.. tp ak.... 56kg xad ank lg... huhuhu.... i2 bermkna... ibu ku dlu sewaktu ank dara, kcik n comel... ak pun comel gak kan... =p  SO...... sentiasa lah bersyukur dgn nikmat yg d beri... JGN ad terselit rasa jeles ngn nikmat org lain... bersyukurlah dengan nikmat yg kita dpat dr ALLAH... 



..Terima kasih sudi baca..

kenapa aku di uji......

 assalamualaikum..... alahai... sudah lme tidak update blog ni... rindu plak rsanya... huhuhu... mklum la.... assignment bertimbun2... xberkesempatan nk update something... so, ad mse terluang ckit ni, nk kongsi ckit la... bnda ni amik kt pndrive kwn... tetibe terjumpa plak ni... so, rase2 nk kongsi bersma.... persolan2 yg mungkin timbul d benak anda... persoalan2 yg mungkin anda tercari2 jwpannya....



KENAPA AKU DIUJI ?

" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;" Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum
mereka ,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ."

-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA ??

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pulak kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman. "

-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

" WAhai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan
), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ), dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di
daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan )."

-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah )dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka......

-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

" Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal ."

-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!

" ...... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

-Surah Yusuf ayat 12


Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah.......... sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan.....kerana ialah penawar.....penawar untuk kita.........marilah kita kembali kepada Al-Quran.....kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya........ semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana.... 



..Terima kasih sudi baca..