10 pembasuh dosa dan penawar hati


Hassan al-Basri r.a. berkata: "Ketika saya berkeliling di jalan-jalan kota Bashrah dan di pasarnya dengan seorang pemuda ahli ibadah, tiba-tiba saya melihat seorang tabib yang sedang duduk di atas kerusi."
Dia dikelilingi oleh laki-laki, perempuan dan anak-anak.
Di tangan mereka masing-masing terdapat gelas yang berisi air. Mereka meminta petua dan ubat untuk penyakitnya.
Kemudian, pemuda yang bersamaku maju ke depan tabib, lalu dia berkata:
"Wahai tabib, apakah kamu punya ubat yang mampu membersihkan dosa dan menyembuhkan penyakit hati? "
Kemudian, si tabib itu menjelaskan:
"Ambillah sepuluh macam ramuan: 
  1. Ambillah akar pohon fakir bersama akar-akar pohon tawaddhu' (kerendahan hati),
  2. Campurkanlah padanya tumbuhan taubat,
  3. Taruhlah ke dalam bekas keredhaan,
  4. Tumbuklah dengan penumbuk qana'ah,
  5. Masukkan dalam kuali taqwa,
  6. Lalu tuangkanlah padanya air malu,
  7. Didihkanlah dengan api mahabbah,
  8. Tuangkanlah ke dalam gelas syukur,
  9. Kemudian kipaslah dengan kipas harapan,
  10. Lalu minum dengan sudu pujian.
Sesungguhnya jika kamu mengerjakan hal itu, maka akan menjadi ubat bagimu dari semua penyakit dan bencana di dunia dan di akhirat." - Dipetik daripada Kitab Nashaihul 'Ibad, Imam Nawawi

..Terima kasih sudi baca..

cerita hatii...................

bismillahirrahmanirrahim....
alhamdulillah dgn limpah kurniaNYA sy dpt kembali untuk smbung menulis blog kli ini....
alamak aii!!!! ayat xleh blah tul....hahahaha
hai blog!!!! sory r lme xjenguk.... huhuhu..... ble dh lme x jenguk, xberkarya, bnyak plak cerita nk kongsi...
sbnrnya crita ni dh lme... tp nk crita gak... huhuhu...
untuk pengetahuan semua, rya haji ak dh 2 kli rya d perantauan.... ckp psl perantauan, msti korg pk d oversea kn? hahahahahha..... bkn la oversea or terpisah antara dua benua... tp sbnrny terpisah antara dua buah ngri jah... hahhahahaha.....ak rya kt rmh mkcik kt kelantan.... law tyme sem 2 ak rya sorg2 je ngn fmily mjck... tp sem 4 ni, or thun ni la kn... ak rye berdua n fmily mkck ak... ha!!!! msti tertanya2 kn knp berdua?hahahaha... sje wt gmpak.... sbnrny ngn sepupu ak yg kt kl.. dye pun blaja kt klntan gak... mse ak nk g rmh mkck ak 2, nek bas no.14.. mse naik 2, ak xprasan la sepupu ak 2 ad... smpi ak dh trun pun ak xthu yg dye ad kt blkg ak... pnye terkejutny ak....pkck ak pny la plik cm ne ak leh xthu 1 bas ngn dye... lwk xlwk?? hahahaha.....mse kt rmh mkcik ak ni, ak rsa cm ngah tgk sandiwara... sepupu ak ni men sndiwara ngn ak... ank mkck ak ni, rpe2ny bercinta ngn sepupu ak dak kl 2... ak bru thu... ak tgk dorg ckp bisik2, lmbut2, hehehehe... xpe la...

ni gmbr rya hji... yg sblh kanan 2 la sepupu ak yg kt kl..

ni pun gmbr rya gak...



hmmm...... crita rya dh hbs dh.... nk cte ap plak ye???  ha.... smpi dh lpe nk cte ap.....
hahahahaha...... ha!!! dh ingt dh.... nk cte sal debat b.arab... dlm madah sem 3 n 4 ni, ada madah khas debat b.arab... nervous gle.... ak dh la ad drh gemuruh.... mkin nk dkt lwn, mkin gementar... tgh lwn 2 pun, gmentar lg.... gle btul la ak.... kre untung je mng.... mng pun cme beza 1 mta je ngn majmuah 5... so, kls ak, majmuah 6 naik la ranking ke 2 dlm debat ni... sepatutny mgu ni lwn ngn majmuah 2... tp d sebab kan pendebat2 2 org dh blik kg, so kne gnti.... keje reserve la kn kne gnti... tp d sebabkan ad reserve pun gementar cm ak gak, xnk la dye... pas 2, ustazah pun ishtiharkan majmuah 2 mng tnpa bertanding... hahaha... wt mlu je... tp xthu la btul ke x... cz, cls debat 2, d btal kan....

nervous kot....

xthu la bncg ap ni...

huhuhuh...tyme ni awa nk ismahli....


lalalalallaa..... tkut weiiiii...... nsib baik giliran dh lpas....... hehehehe.... wt mlu je....... ha!!! bru2 ni ad g sebuah program... program KAMI.... program batch2 sem 4 je... tp xrmi yg g.... bdk laki, lgi la hampeh... dorg ciap boikot mpp n jtk lg... tp i2 biar la menjd cerita kami2... huhuhuhuhu..... nk ckp, program xla ketat sgt... santai gler... smpai ak dmam2 x kaba main pantai.... hahahahaha...... sonok gle... dpt mndi swimming pool..... best sgt...... mcm nk g lg... mkanan dye pun... perghhh!!!!!! sdap2 beb.... wlupun duk kt dorm je, tp dorm dye berekon beb... hahahaha.....


huhuhu... cm knk2 riang kn???



inilah ukhuwah kmi..... ukhuwah yg akn kekal smpi ble2.... syang u all sume.....


..Terima kasih sudi baca..

plik..~~~~~~

hai blog!!! hari ni ak g kuala kangsar, perak... msti tertny2 wt pe g kuala kangsar? hehehehe........ ak ikut mak, atuk, n nenek g brubat... ak ingt, k.kangsar 2, dkat je lau dr sabak bernam..... rpe2 ny, jauh gak.... mkn msa 4 jam.....hehehee.... kuno ny la ak ni.... hukhukhuk.... xkisah la.... maaf ye xad nukilan or sbrg bnda ilmiah yg nk d kongsi.... pnt sgt dlm perjalanan....huhuhuhu.... actually ak nk cte something la....
td, masa ak smpi kt tmpat rumah org yg berubat 2, ad la sorg pkcik ni...... pkcik ni pun g berubat gak... pkcik ni dr amapng... lg jauh die dtg... pas die hbs berubat, mkci (istri yg mengubtkn ni), die amik garam ltak kt dlm keratan akhbar, pas2 mnx duit rm35.25....biasa la... pengeras..... n then pkcik td hulur not rm 50 cz xad wit kcik... pas 2, mkcik td, g bungkus duit 2 nn garam yg die ltak kt keratan akhbar td... pas 2, die bg kt pkcik td 2 smbil ckp "ni hadiah dr akak".... pas2, pkcik td bg kt tukg yg mengubtkn 2 smbil ckp " ni hadiah dr sy"... pas2 pkcik(tukg yg mengubt) ckp "sy terima" n hulur kn garam yg dlm keratan akbar 2, kpd pkcik yg bg td..... n then pkcik 2 pun mkn garam 2.... ak plik sgt222222222....... ye la....si istri  bg hadiah kt org 2, n then org 2 bg hadiah kt si suami... kn sme je..... blik pd die gak... ak tny abah... knp wt cm 2.... abh ckp " dh adat die cm 2..." ak lg la mkin plik.... pas 2, atuk n nenek ak bwk kain hitam n duit rm35.25 n pisau kcik.... ak plik knp msti ad kain hitam n pisau.... ak tny abah... tp abah cm mls nk ckp cz mybe xnk ak thu.... ak pun tny la kt mak... mak ckp " kain hitam 2 xad pape.. cme nk wt lapik bring je..." pas 2, atuk n nenek ak ciap berubat, dorg pun wt sme cm pkcik yg mle2 wt td... ak tny mak, knp wt cm 2... n knp ad piasu kcik.... mak ckp "dah mmg syarat cm 2..." ak plik gak... syarat ap cm 2.... ntah la....... kt kpla ak ni, bnyk tnda tny... nk tny, t kteny bi urusan org tua... xyh msuk cmpur....
ak pun diam je la.......plik kn??? hhmmmmmmmm.... biar je la.... mybe i2 syarat tukg mengubt je kot....
ha!!!!! lg 1 plik.... mak ak, xplak wt cm 2.... tp ble ak tny, knp mak xwt cm embah (atuk n nenek) wt? mk ckp, yg wt sume 2, uintuk org yg first bru g berubat... or org yg bru jejak kai ke c2 untuk berubat... mak ak pun dlu wt cm 2 gak..... ishh33... bia je la.... think positif je la erk.....nk bg gmbr tp xad... ak teruja sgt tgk td 2... smpi lupa nk amik gmbr....lalalalalalallalaa........................

..Terima kasih sudi baca..

untukmu adam dan hawa

nukilan khas untuk adam dan hawa....

Adam…
Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,
Gagah perkasa seperti Badang,
Kau gunakan Hawa sebagai umpan,
Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Hawa…
Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,
Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,
Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,
Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.

Adam…
Kadangkala kekacakan yang ada padamu,
Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,
Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,
Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.

Hawa…
Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,
Kau harus ambil kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,
Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,
Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.

Adam…
Kata-kata manis nistamu bisa menggoda hati Hawa,
Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,
Lembutmu dalam berkata membuatkan Hawa senang mendekatimu,
Sikap prihatinmu membuat Hawa tergilakan perhatianmu.

Hawa…
Sikapmu yang tidak endah menjadikan Adam berani terhadapmu,
Berani mengambil kesempatan untuk menyentuh maruahmu,
Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,
Hingga kau pun hanyut dalam dunia cinta palsu.

Adam…
Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,
Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,
Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsumu,
Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.

Hawa…
Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,
Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,
Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,
Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.

Oleh itu Adam…
Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,
Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,
Kau harus teruskan perjuanganmu menentang hawa nafsumu,
Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.

Adam…
Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani,
Supaya Hawa takut untuk menggoda dan mendekati,
Supaya syaitan tidak membisikkan godaan nafsu durjana,
Agar kau bisa menjadi pemimpin dan ketua yang diidami Hawa.

Begitu juga Hawa…
Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,
Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,
Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,
Agar kau suci terpelihara saat Adam menyuntingmu.

Hawa…
Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,
Namun…itu bukanlah yang Adam harapkan,
Adam mengharapkan Hawa yang berpegang teguh pada agama sebagai penyuci kalbu,
Adam juga menginginkan Hawa yang sopan dan memelihara aurat dalam berpakaian.

   






DAN













Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam agama yang bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan dan nafsu yang boleh membinasakan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara maruah diri untuk orang tercinta yang sah bergelar isteri. Jadilah juga Adam yang boleh menjadi ketua keluarga, imam dalam solat berjemaah dan pemimpin agama seperti yang diingini oleh Hawa.
Untukmu Hawa :
Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak terpuji dan baik hati. Jadilah Hawa yang menjaga aurat dan maruah diri dari sewenang-wenangnya dilihat ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk seorang yang sah bergelar suami. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri yang solehah serta hamba Allah yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidamkan oleh Adam.

..Terima kasih sudi baca..

rahsia sujud : perkembangan otak

assalamualaikum my blog..... how are u? ok.... d pndek kn cte, nk kongsi sedikit mengenai rahsia sujud......
Persatuan Islam Kebangsaan Malaysia (MICNA) Jordan mengenal pasti sesiapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otaknya tidak dapat menerima darah secukupnya untuk berfungsi secara sempurna. 


Jurucakap MICNA Jordan berkata, ini bererti darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan ketika seseorang itu sujud ketika solat.

 


Di dalam Majalah Buletin Bulanan MICNA, jurucakap persatuan ini membuat kenyataan bahawa;

"Darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat yang telah diwajibkan oleh Islam".


Ini diakui sendiri oleh seorang doktor neurologi di Amerika Syarikat yang telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban di dalam penyelidikannya itu. Doktor tersebut mendapati dalam kajiannya urat pada saraf manusia memerlukan darah untuk beberapa sukatan tertentu sahaja.

Doktor neurologi tersebut tertarik untuk memeluk Islam semasa membuat kajian saraf yang dilakukan, iaitu terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia tidak dimasuki darah walaupun sepatutnya setiap inci otak manusia memerlukan darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Kini doktor tersebut memeluk Islam dan beliau telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan melalui- Al-Quran". Beliau juga membuat ubat-ubatan berdasarkan kajian melalui Al-Quran dan Hadis Nabawi. Di antara kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black Seed).

Manusia yang tidak bersembahyang apatah lagi yang bukan Islam, walaupun akal mereka berfungsi secara normal tetapi sebenarnya mereka akan hilang pertimbangan apabila membuat keputusan secara normal.

Justeru itu, tidak hairan ada di antara manusia kadang-kadang tidak segan silu untuk melakukan perkara bertentangan dengan fitrah kejadiannya walaupun akal mereka mengetahui perkara yang akan dilakukan adalah salah.

"Ini kerana otak mereka tidak boleh mempertimbangkannya secara normal"

..Terima kasih sudi baca..

alhamdulillah.....^_^

hye blog!! tyme 4 luah....alhamdulillah........... akhirny smpai juga ak ke rumah untuk bertemu keluarga tercinta.....
alhamdulillah juga segala kesakitan yang ku alami telah sembuh..... huhuhuhuhu...
alhamdulillah juga kerana akhirnya selesai juga progran mahabbah fasi 10.... huhuhuhu...
program mahabbah fasi 10 bnyk sgt kenangan yg ak dpt.... ahhh!!!! rnduny pada jeram mengaji.......
ahakz!!!! ble teringt rasa cm nk glak sndiri je..... mcm2 perangai ad..... hehehehe.... seronok sangat weiii....
ktorg kt sne ad explorace, ad jungle tracking, ad g mlwt ladang tenusu, ada plak aktiviti memasak, n aktiviti terjun lam air terjun... haa.... mase explorace d lakukan, kaki ak luka kne batu tajam kt jeram... pas 2, start la kaki ak skit.... ukhuwah rapat sgt ngn dorg..... ahakz.... rndunya kt bibah, ja, atiq, mek ya, mek na, farah, najiah, yana,hajar n rahimah.... huhuhuhhu.... pas 2, g ladang tenusu....nk g ladang tenusu ni, kne jln kaki.... jauh plak 2..... mmg pengalamn tul la...... dh smpai, kne ceramah sal lmbu.... lps 2, dak2 laki sonok gle r dorg dpt perah susu lembu... pas 2, dorg ckp panas.... ntah pape la dorg ni.... hehehehehe.... pas 2 ad jungle tracking.....
ha!!!! nk thu x?? bpe bukit ntah yang ktorg daki.... turun naikbukit.... pnt sgt... tp best..... dpt kenal herba2 wlupun ckit, contohnya, serapat, kacip fatimah, ,tongkat ali n ad lg la... dpt jmpa brudu bsr..... batak gle r ktorg... ye la.... ktak hutan... mmg la bsr kn??? hahahhahaa....
kmudian ktorg ad plak aktviti memasak sendiri.... mcm2 la dorg hias... tp pape hal... ktorg mng... telur kicap ktorg terbaek!!!! hahahaha!!!!.... ktorg ad gak slot bersama ali irfan... ali irfan terbaek!!! best gle r....
mmg best la sume.... nk thu x?? blikny, dak2 laki nek lori smpai ke dpn.... hahahaha!!! mmg cm lembu....
dak pmpuan naik pajero..... tp 2 kli trip.... mcm2 dugaan yg tbe2 dtg....
tp wa ckp sama lu..... mmg best la.... mle2 naik bas, driver mrh cz jaln mmg teruk... pas 2, die ckp xnk plak amik ktorg... lau amik pun xnk msuk... so, kne la hntar smpai luar... pas 2, bas yg amik ktorg 2, bruk plak...
mmg la dugaan... yg te ad org nk sponsor tp xjd.... btul2 la dugaan..... mcm bro!!!
hahahaha!!!! mmg best la...!!! jeram mengaji terbaek!!! sume terbaek!!! miz u all!!!!!

ni antara mskn yg telah ciap d hias....

ni plak tyme jungle tracking...

ni mskan telur kicap group kami.....

ni plak taklimat ktika nk pg ladang tenusu...

ni plak gelagat muslimin yang terpaksa naik lori untuk keluar dri jeram mengaji...

..Terima kasih sudi baca..

keresahan hati

salam blog..... hatiku ngah resah...hhhmmmmmmmm............. td dpt msg dr kawa.. kateny assignment hntr sbelum 21 hb... cm ne nk wt ni?? assignment xciap lg...... aduh!!!!! parah2!!!!buntu otak ni nk wt cm ne.... blik um 2ohb mlm.... smpai sne 21 hb subuh... cm ne erk?? xkn nk by email kot.... aduyai......... ngan exam dh nk dkat... assignment math pun xciap g.... bnyak ny keje.......
hukhukhukhuk....... penatny........
ya ALLAH......... KAU bntu la hambaMU ini dalam m'hdapi sgala ujian MU... KAU berilah kesabaran yang tinggi dan ketenangan hati pada hanbaMU ini....
amiiinnnn!!!!!!!!!!!!

..Terima kasih sudi baca..

raya 2010~~~~~

salam blog....huhuhuhu....... tahun ni raya sakan la plak...... xingat dh nk exam.....
raya ke 7 n ke 8 g raya rumah ckgu n kwn2 sek rendah.....
yang  ikut baraan raya cme 7 orang je.... 4 pempuan n 3 laki....
mule2 xrncg pun nk braya ngn dak laki.... baraan kali ini d ketuai oleh farah liyana....
farah la yg ajak kami(perempuan) g braya... mle2 g rmh ckgu shima... ank ckgu shima(aizat) 1 batch ngn kami, so, farah pun ajak la die braya... tme kami g rmh ckgu shima ni, tibe2 imran pun ad... so, ajak la skali.... pas 2 g rumah ckgu mohdzir n ckgu yam tp xad org... so, kmi pun menuju ke rumah cikgu ita... lps trmh ckgu ita g plak rmh c salim... konon2 nk ajak die tp die ad hal.... n then g rmh fadli tp die tdo kate mkweny..... pas2 g rmh nana tp kmi terlambat, so, nana dh pun blik usim... pas2 g rmh nuar n ajak la nuar skli n die pun ikut la ktorg braya.... dh g rmh nuar g rmh nuruun... kt c2 kmi mkn2... sdap beb...... dah g rmh nuruun g lg rmh ckgu yam.... alhamdulillah ckgu ad... dapat la mkn mee goreng... pas2 g rmh farah n solat kt rmh farah n g rmh ckgu2 yg kt sabak nek kete die n kete aizat... n last ly, kmi g pntai bno mkn laksa........

esokny braya rmh afikah, tetibe plak hujan lebat......... dh la hri jumaat tme 2.... dh dkt kul 12.45 ak ngn najwa pun redah la hujan 2... huhuhuhu.... so, skg ni trasa lak nk dmam......
alahai.... nsib badan...................



ni ngah rhat lps pnt braya... 

ni kt rmah cikgu mustafa kamal..

ni kt rumah ckgu hashima....

aha!!! ni plak kt rmah ckgu dewi....

..Terima kasih sudi baca..

selamat datang kpd saya....^_^

pada ketika ini, jam di malaysia menunjukkan jam 1.34 pagi hari selasa 7 september 2010.....
koordinat ku di tebuk jawa, sabak bernam...

 aha!!!! bermula penulisan ku d blog.....
"selamat dtg ye fasihah al mujibah... ahlan wasahlan" kataku pada driku sndiri....
hahahahaha...... akan bermula karier ak mulai detik ini...
cewah!!!! huhuhuhu...
skrg dh msuk hari ke 28 kita d bulan ramadhan yang berkat ni...
bnyk2kn la buat ibadat ye shbt2 ku skalian..... huhuhu...
terasa sdih plak ramadhan dh nk hbs.....
lg 2 hri kita nk menyambut raya..... tp ksut raya ak xbli lg... uhukuhukuhuk....:-(
apa2 pun selamat hari raya aidilfitri ye sahabat2 ku skalian.......

..Terima kasih sudi baca..